کشف فضای شخصی برای یک هنرمند از راه های مختلفی میسر است.در کنار هم استفاده کردن این چند روش هنرمند را بهتر و سریع تر به نتیجه ی مطلوب میرساند:

ادامه مطلب را در ادامه مطلب پیگیری کنید!

1-   بسیار دیدن

کارهای هنری، نمایشگاه های نقاشی، عکس و فیلم، کارهای گرافیکی،سوژه ها و ... عکاسی نیز کمک شایانی به کامل تر شدن دید هنری میکند.

2-   تجربه ی متفاوت دیدن با استفاده از فیلترهای تصویر در فتوشاپ و نرم افزار های مشابه

این کار باعث شکسته شدن برخی پیش فرض های ذهنی که در اثر حس گرایی یا واقع گرایی ایجاد شده و در مسیر خلاقیت فرد را با مانع مواجه میکنند میشود و به آسانی او را با انبوهی از راه های خلاقانه و نو برای دیدن سوژه ها روبرو میکند.از این رو کمکی است برای اینکه هنرمند از حبس و حصر طبیعت آزاد شود.

3-   تجربه ی سبک های مختلف نقاشی

مطالعه ی تاریخ هنر و مکاتب هنری و دیدن آثار هنری در سبک های مختلف و ارائه ی یک کپی از هر روش به هنرمند کمک میکند تا از دل تجارب مختلف فضای مورد علاقه ی خود را بیابد و انرژی و توجه خود را در آن زمینه متمرکز کند.

4-   اتفاق و کشف تصاویر ذهنی از درون ریخت و پاش های رنگی

رنگ های مورد علاقه بدون قاعده و قانون و به آسانی و راحتی بر روی بوم قرار میگیرند.لزومی به استفاده از ابزار خاصی وجود ندارد و آزادانه میتوان به شکل و روش مورد علاقه تصویری ظاهرا بدون معنی از درهم ریختگی رنگ ها ساخت.همین طرح رنگی میتواند پایه ای برای کشف فضای شخصی باشد.و یا با کار کردن و ایجاد تغییرات و اضافه کردن جزییاتی میتوان اثری هنری از دل آن بیرون کشید.در این روش نیازی نیست از ابتدا سوژه ی خاصی مدنظر هنرمند باشد و یا هدف خاصی از چینش رنگ ها داشته باشد.

5-   درگیر شدن با یک سوژه و آزمون و خطا به شیوه های مختلف

سوژه ای را انتخاب نموده و به دفعات و با روش های مختلف آن را نقاشی میکنیم.اینگونه هربار به کشف جدیدی پیرامون آن رسیده و دانش خود را کامل میکنیم و در این میان در میابیم که تمایل داریم این سوژه ی مشخص را به کدام یک از شیوه ها و راه هایی که تاکنون آزموده ایم،نقاشی کنیم.


مطالب یادداشت شده از کلاس های نقاشی در فضای شخصی و تئوری هنر استاد زمانی، آموزشگاه آفتاب شرق